1- مساجد

یکی از مکان هایی که در آن درخواست از خداوند بزرگ به هدف اجابت می رسد مساجد است. امام صادق علیه السلام می فرماید:  “کانَ أَبی إِذا طَلَبَ الْحَاجَهَ طَلَبَهَا عِنْدَ زوالِ الشَّمسِ فَاِذا أرادَ ذلِکَ قَدَّمَ شیْئا فَتَصَدَّقَ بِهِ وَ شَمَّ شَیْئا مِنْ طِیبٍ وَ رَاحَ إلَی المَسْجِدِ وَ دَعَا فی حاجَتِهِ بِما شاءَ اللّهُ.”

“پدرم هرگاه حاجتی از خدا طلب می کرد آن را هنگام ظهر طلب می کرد و چون اراده ی آن را می کرد چیزی صدقه می داد و مقدار کمی عطر می زد و به مسجد می رفت و برای حاجت خود دعا می کرد بدانچه خدا می خواست”.

مرحوم مجلسی و دیگران در شرح حدیث بالا چنین نوشته اند : این حدیث دلالت می کند بر این که دعا چند شرط دارد :

  • 1- هنگام زوال باشد.
  • 2- صدقه دادن پیش از آن.
  • 3- عطر زدن.
  • 4- به مسجد رفتن.

پیامبر گرامی اسلام در وقت ورود و خروج از مسجد دعا می فرمودند؛ چنانکه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام چنین می فرمایند:

«کانَ النَّبیُّ إذا دَخَلَ الْمَسجِدَ یَقُولُ: بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ ذُنُوبیِ وَافْتَحْ لیِ اَبْوابَ رَحْمَتِکَ. وَإذا خَرَجَ یَقُولْ: بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ ذُنُوبی وَافْتَحْ لی أَبْوابَ فَضْلِک».

«پیامبر چون داخل مسجد می شد، می فرمود: به نام خدا، خدایا بر محمّد درود فرست و گناهانم را بیامرز و درهای رحمتت را برایم باز کن! و چون خارج می شد، می فرمود: به نام خدا، خدایا! بر محمّد درود فرست و گناهانم را بیامرز و درهایِ بخششت را برایم بگشا».

2- بقعه های امامان

در مکان های دیگری که دعا در آنجا به استجابت می رسد، حرم پیامبر و امامان می باشد.

قال الامام الهادی علیه السلام : “إِنَّ لِلّهِ بِقاعا یُحِبُّ أَنْ یُدْعی فیها فَیَسْتَجیبَ لِمَنْ دَعاهُ وَالْقبرُ مِنها.”

“همانا برای خداوند بقعه هایی است که دوست دارد در آن ها به درگاه او دعا شود و دعای دعاکننده را به اجابت رساند و حرم حسین علیه السلام یکی از آنها است”.

3- مکه مکرمه

خانه ی خدا نیز محل اجابت دعا است. در آن مکان شریف که هر سال عدّه ی زیادی از مسلمانان جهان گرد هم می آیند تا به طواف کعبه معظّمه بپردازند، دعایِ شیفتگانِ آن کعبه یِ مقدس پذیرفته است. در احادیث آمده است که کنار حجرالاسود، مقام ابراهیم و زیر ناودان طلا، کنار حطیم در آن خانه ی محبوب که از حرمت خاصّی برخوردار است دعا به استجابت نزدیک تر است. حجّاج در مِنی و عرفات و مشعرالحرام، کنار چاه زمزم، روی کوه صفا و مروه و نزد جمرات ثلاثه که حجّاج در ایام حجّ در آن مکان های مقدس اعمال حج را انجام می دهند، نیز از مکان های استجابت دعا است، که در احادیث ذکر گردیده است.