ترجمه تقریبی روایاتی که در فضیلت دعا کتاب مکارم الاخلاق شیخ طبرسی آمده است. از کتابخانه مدرسه فقاهت. ☪️ قسمت دوم

از امام ششم علیه السلام: هر که خوب وضوء بگیرد و دو رکعت نمازگزار در رکوع و سجده‌اش را کامل انجام دهد و بعد از سلام خدا را حمد کند و بر پیامبر درود فرستد و بعد حاجت خود را بخواهد خوبى را به نحو شایسته‌اى طلب نموده و نومید نخواهد شد.

پیغمبر فرمود: بلا چون قندیلى بین زمین و آسمان معلق میماند، اگر بنده از خدا عافیت بخواهد خداوند بلا را از او بگرداند، و فرمود: نیازمندیهاى خود حتى بند کفش را از خدا بخواهید که اگر خداوند آنها را برآورده نکند، هرگز برآورده نخواهد شد. و فرمود: حاجات خود حتى محکم شدن بند کفش را از خدا بخواهید.

از امام ششم علیه السلام: خداوند روزى مردم مؤمن را از جاىی بی گمان قرار داده، زیرا وقتی بنده ممرّى معیّن براى روزى خود در نظر نداشته باشد بسیار دعا می کند.
و نیز از آن حضرت روایت است که هر که میخواهد در هنگام مشکلات و شدائد حاجتش برآورده شود در موقع راحتی بسیار دعا کند .

از حضرت رضا علیه السلام: یک دعاء پنهانى برابر است با هفتاد دعاى آشکار.

از امام ششم علیه السلام: خداوند حاجت بنده‌اش را می داند ولى دوست دارد که بنده‌اش بسیار اصرار کند.

و از آن حضرت علیه السلام: دعایى که از روى بى‌توجهى و غفلت باشد مستجاب نمى‌گردد، پس از ته دل بخدا توجه کن و بعد به استجابت دعا یقین داشته باش.

و از آن حضرت علیه السلام: خداوند دوست ندارد که بندگانش در خواهش به یکدیگر اصرار کنند، ولی در باره خود این مطلب را دوست دارد، که همواره دعا کنند و از فیوضات او مسألت نمایند.

حضرت رضا علیه السلام همواره به اصحاب خود مى‌فرمود: بر شما باد به اسلحه انبیاء. گفتند سلاح انبیاء چیست؟ فرمود: دعا و از امام صادق : دعا از سنان نیزه نافذتر است.

از حمّاد بن عثمان: از امام شنیدم که: دعا قضاء و قد را بر مى‌گرداند و آن را همانند ریسمان پاره میکند اگر چه سخت و محکم شده باشد.

از موسى بن جعفر علیه السلام: به دعا بسیار دست یازید، که دعا بلا را میگرداند بلایی که مقدّر شده و تا سر حدّ امضاء بارى تعالى رسیده باشد، که چون خدا را بخوانی بلا را بشدت بر مى‌گرداند.

از امام ششم علیه السلام: بر شما باد به دعا که وسیله شفاء هر بیماری است.

و از آن حضرت علیه السلام: هر که در دعا پیشدستی کند، به هنگام بلا جواب داده شود، و فرشتگان مى‌گویند: این صدا بسیار آشنا است و از این رو محجوب نمى‌ماند و رَد نمى‌شود، و هر که در دعا پیشدستی ننماید، به هنگام نزول بلا جوابش داده نشود و ملائکه گویند: ما با این صدا آشنا نیستم.

از زین العابدین علیه السلام: دعا پس از نزول بلا نتیجه نمیدهد.

از امام صادق علیه السلام: چون خواهى دعا کنى با همه دل بخدا رو کن و حاجت خود را روا بدان.

و فرمود: هیچ بنده‌اى به درگاه حق اصرار و الحاح نکند مگر آنکه حاجت روا شود.

نبى اکرم فرمود: خدا رحمت کند بنده‌اى را که حاجتش را از خدا بخواهد و در دعا اصرار ورزد مستجاب بشود یا نشود، و بعد این آیه را تلاوت فرمود: (خدا را میخوانم و امیدوارم در دعایم محروم نمانم- سوره مریم 46).

از على (ع): آدم گرفتار از آنکه در عافیت است بدعا کردن شایسته‌تریست.

متن عربی روایات

عن أبی عبد الله علیه‌السلام قال : من توضأ فأحسن الوضوء ثم صلى رکعتین فأتم رکوعهما وسجودهما ثم سلم وأثنى على الله عزوجل وعلى رسوله صلى‌الله‌علیه‌وآله ثم سأل حاجته
فقد طلب الخیر فی مظانه ، ومن طلب الخیر فی مظانه لم یخب.
من الفردوس ، قال النبی صلى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم : البلاء یتعلق بین السماء والارض مثل القندیل ، فإذا سأل العبد ربه العافیة صرف الله عنه البلاء. وقال : سلوا لله عزوجل ما بدا لکم من حوائجکم حتى شسع النعل ، فإنه إن لم ییسره لم یتیسر. وقال : لیسأل أحدکم ربه حاجته کلها حتى یسأله شسع نعله إذا انقطع.
قال الصادق علیه‌السلام : إن الله عزوجل جعل أرزاق المؤمنین من حیث لم یحتسبوا ، وذلک أن العبد إذا لم یعرف وجه رزقه کثر دعاؤه.
وعنه علیه‌السلام قال : من سره أن یستجاب له فی الشدة فلیکثر الدعاء فی الرخاء.
عن الرضا علیه‌السلام قال : دعوة العبد سرا دعوة واحدة تعدل سبعین دعوة علانیة.
عن أبی عبد الله علیه‌السلام قال : إن الله تعالى یعلم ما یرید العبد إذا دعا ولکن یحب أن یبث إلیه الحوائج.
عنه علیه‌السلام قال : إن الله عزوجل لا یستجب دعاءا یظهر من قلب ساه ، فإذا دعوت فاقبل بقلبک ثم استیقن بالاجابة.
وعنه علیه‌السلام قال : إن الله عزوجل کره إلحاح الناس بعضهم على بعض فی المسألة وأحب ذلک لنفسه ، إن الله عزوجل یحب أن یسأل ویطلب ما عنده.
وعن الرضا علیه‌السلام أنه کان یقول لاصحابه : علیکم بسلاح الانبیاء ، فقیل : وما سلاح الانبیاء؟ قال علیه‌السلام : الدعاء.
وعن الصادق علیه‌السلام قال : الدعاء أنفذ من السنان.
وعن حماد بن عثمان قال : سمعته یقول علیه‌السلام : الدعاء یرد القضاء وینقضه کما ینقض السلک وقد أبرم إبراما.
عن أبی الحسن موسى علیه‌السلام قال : علیکم بالدعاء ، فإن الدعاء والطلب إلى الله عزوجل یرد البلاء وقد قدر وقضى فلم یبق إلا إمضاؤه ، فإنه إذا دعا الله وسأله صرف البلاء صرفا.
قال الصادق علیه‌السلام : علیک بالدعاء ، فإن فیه شفاء من کل داء.
وقال علیه‌السلام : من تقدم فی الدعاء استجیب له إذا نزل به البلاء ، وقیل : صوت معروف ولم یحجب عن السماء ، ومن لم یتقدم فی الدعاء لم یستجب له إذا نزل به البلاء ، وقالت الملائکة : إن ذا الصوت لا نعرفه.
عن زین العابدین علیه‌السلام قال : الدعاء بعد ما ینزل البلاء لا ینفع.
عن الصادق علیه‌السلام قال : إذا دعوت فاقبل بقلبک وظن أن حاجتک بالباب.
وقال علیه‌السلام : لا یلح عد مؤمن على الله تعالى فی حاجة إلا قضاها له.
وقال النبی صلى‌الله‌علیه‌وآله : رحم الله عبدا طلب من الله عزوجل حاجته وألح فی الدعاء استجیب له أم لم یستجب وتلا هذه الایة ( وأدعو ربی عسى أن لا أکون بدعاء ربی شقیا ) .
وقال أمیر المؤمنین علیه‌السلام : ما من أحد ابتلى وإن عظمت بلواه بأحق بالدعاء من المعافی الذی یأمن البلاء.