دعای پدر برای فرزند

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: “دعایی که پدر برای فرزند کند مانند دعایی است که پیغمبر برای اُمت خود کند.” 

نقل می کنند مرحوم ملامحمّد تقی مجلسی رحمه الله شبی برای نماز شب از خواب برخاست و پس از نماز به دعا مشغول شد. در دعا احساس کرد حال عرفانی مخصوصی پیدا کرده که گویی اگر دعا کند دعایش به استجابت می رسد. در این فکر بود که چه دعای مفید و پر بهره ای کند، ناگهان پسرش محمد باقر که آن وقت کودک شیرخواری در گهواره بود به گریه افتاد. ملا محمّدتقی متوجّه محمدباقر شد و برای او این گونه به این مضمون دعا کرد: خداوندا! به این پسر، آن گونه توفیق عنایت فرما که وقتی بزرگ شد آثار و تعالیم پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان را تا آخرین حد امکان نشر بدهد و به جهانیان برساند. این دعا به استجابت رسید و همان گونه که او خواسته بود پسرش بهترین توفیق را در نشر تعالیم و معارف و روایات اسلامی پیدا نمود، که شمار تألیفاتش به زبان عربی و فارسی از رقم صد، تجاوز می کند.

دعای نکویی دیده

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: “دعایی که نکویی دیده، برای نکوکار کند ردشدنی نیست.”

ستم دیده

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: دعای ستم دیده پذیرفته است اگر چه بدکار باشد. و بدکاریِ او مربوط به خودش است .

دعای غایب برای غایب

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: زود اجابت شونده ترین دعاها، دعایِ غایب برای غایب است.

سه دعای مستجاب

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: سه دعا مستجاب است: ” دعای حجّ گذار برای خانواده ی به جامانده ی خود و دعای بیمار پس او را آزار ندهید و به ستوه نیاورید و دعای ستمدیده “

دعای مسافر

دعای مسافر نیز مستجاب است مخصوصا اگر مسافرِ حرم ائمّه ی اطهار علیهم السلام باشد، و یا این که مسافرت او از برای هجرت باشد، که آیاتی در قرآن در مورد مهاجرت نازل شده است.

پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند: “سه دعا است که مستجاب است و در آن شکّی نیست: دعای ستمدیده، و دعای مسافر و دعای پدر بر فرزندش.”

مؤمن مبتلا

قال المعصوم علیه السلام:

“دعایِ مؤمنِ مبتلا را غنیمت شمارید”.

سائل

حضرت علی علیه السلام فرموده اند: “وقتی چیزی به سایل دادید بگویید برای شما دعا کند، که دعایِ او در حقّ شما مستجاب است؛ اما در حق خودش اثری ندارد، چون غالبا دروغ می گویند”.

واسطه قرار دادن محمد و خاندان پاکش

از سلمان فارسی نقل شده است که فرمود، من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می گفت، خداوند می فرماید: ای بندگان! آیا شما نیازهای بزرگی ندارید؟ بدانید که به این نیازهای بزرگ نمی رسید، مگر این که محبوب ترین خلق از شما شفاعت کند. پس بدانید که گرامی ترین خلق در نزد من و افضل آن ها در نزد من، محمد و برادرش علی می باشند و بعد از علی هم امامانی هستند که آن ها وسیله شما انسان ها نزد خداوند می باشند. پس آگاه باشید هر کس حاجتی از من بخواهد و محمّد و خاندان پاکش را واسطه قرار بدهد، من آن حاجت ها را به خاطر محبوب ترین خلقم در نزدِ خود، اجابت می کنم.