«قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ؛ بگو ای پیغمبر به امت خود که اعتنایی نمی کند به شما پروردگار من اگر نباشد دعا شما ». نتیجه آنکه تمام برکات دنیوی و اخروی منوط به دعا است و اگر دعا در بین نباشد بنده مورد عنایت خداوندی واقع نگردد چنانچه در پاره ای از اخبار دارد که اگر خداوند بلایی بر قوم مقدر فرموده اول حالت دعا را از آنها می گیرد. 

«وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛ و فرمود پروردگار شما که مرا بخوانید استجابت می کنم دعا شما را به تحقیق کسانی که در دعا تکبر می کنند از عبادت من زود است که داخل جهنم شوند با خفت و خواری که دعا را عبادت شمرده و ترکش را از روی تکبر و بی اعتنایی وعده جهنم داده»

و نیز در خبر سدیر است از حضرت باقر علیه السلام سئوال کرد چه عبادتی افضل است فرمود: چیزی نزد خدا افضل از این نیست که از او سئوال کنند و مطالبه کنند آنچه را که نزد او است و احدی مبغوض تر نزد خدا نیست از کسی که تکبر کند و سئوال نکند.

از امیرالمؤمنین علیه السلام است که فرمود: محبوب ترین اعمال نزد خدای روی زمین دعا است.

از تهذیب طوسی از معاویه بن وهب از حضرت صادق علیه السلام سئوال کرد از دو نفر که پس از نماز مشغول تلاوت قرآن و دعا شدند یکی دعایش بیشتر و دیگری قرآنش و در یک ساعت فارغ و منصرف شدند کدام افضل است. فرمود: هر دو فضیلت دارد و هر دو خوب است. عرض کرد : می دانم کدام افضل است؟ حضرت فرمود: دعا افضل است پس از آن دو مرتبه قسم والله می خورد که دعا عبادت است و دو مرتبه که دعا افضل است و دو مرتبه که دعا اشد عبادات است که شش قسم می خورد. قسم والله می خورد که دعا عبادت است و دو مرتبه که دعا افضل است و دو مرتبه که دعا اشد عبادات است که شش قسم می خورد.

از عبید بن زراره از حضرت صادق علیه السلام سئوال کرد از دو نفر که یکی در شب تا صبح مشغول نماز بود و دیگری نشسته دعا می کرد کدام افضل است فرمود: دعا.

در خبر دیگر از حضرت صادق علیه السلام است فرمود: کسی که سئوال نکند فقیر می شود.

از آن حضرت است فرمود دعا قضاء الهی را بر می گرداند هر چه محکم باشد پس بسیار دعا کنید که دعا کلید هر رحمت و رسیدن به هر حاجت است و نائل نشود کسی به آنچه نزد خداست مگر به دعا.

در خبر دیگر است که آن حضرت فرمود نفوذ دعا در اجابت بیشتر نیزه است در بدن

در خبر دیگر فرمود: دعا وسیله اجابت است چنانچه ابر وسیله باران است.

از حضرت رضا علیه السلام است به اصحابش فرمود بر شما باشد به اسلحه پیغمبران ، عرض کردند چیست؟ فرمود: دعا است.

در خبر دیگر فرمود: بر تو باد به دعا که شفا هر دردیست.