مهدی عباسی نسب

بایگانی مطالب

فرمانبرداری از آنان اطاعت از خداست

حدیث از بحارالانوار محمدباقر بن محمدتقی علامه مجلسی با ترجمه فارسی تقریبی - الدین الذی لا یقبل الله اعمال العباد إلا به - جلد ۶۶ صفحه ۱-۲

ترجمه تقریبی فارسی حدیث

اکمال الدین، امالی صدوق: عبد العظیم حسنی گفت: بر مولایم علی بن محمد علیهما السلام وارد شدم، پس هنگامی که چشمش بر من افتاد به من فرمود: خوش آمدی ای اباالقاسم، تو دوست راستین ما هستی، گفت: به ایشان گفتم: ای فرزند پیامبر خدا، می خواهم دینم را بر شما عرضه کنم. پس اگر پسندیده بود بر آن استوار بمانم تا آنکه به دیدار خداوند بزرگ و بلند مرتبه بروم. پس فرمود: ای اباالقاسم بگو. پس گفتم: من می گویم خداوند بزرگ و متعال یگانه است و هیچ چیز شبیه او نیست. از دو حد خارج است: حد باطل کردن و حد شباهت داشتن. و اینکه او جسم و صورت و پدیده و جوهر نیست؛ بلکه او به وجود آورنده جسم ها و صورت گر نقش ها و آفریدگار اعراض و جواهر است. پروردگار همه چیز و صاحب آن هاست و قرار دهنده آن و سخن گوینده از آن است. و محمد بنده و فرستاده اوست. پایان بخش پیامبران است و پس از او تا روز قیامت پیامبری نیست و آیین او پایان بخش آیین هاست و پس از آن تا روز قیامت هیچ دینی نیست. و می گویم پیشوا و جانشین و ولی امر پس از او امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام است و سپس حسن، سپس حسین، سپس علی بن حسین، سپس محمد بن علی، سپس جعفر بن محمد، سپس موسی بن جعفر، سپس علی بن موسی، سپس محمد بن علی، سپس شما هستید ای مولای من. پس امام علیه السلام فرمود: و پس از آن فرزندم حسن است، پس مردم با جانشین او چگونه خواهند بود! گفت: پس گفتم: ای مولای من، مگر چگونه است؟ فرمود: زیرا او دیده نمی شود و نمی توان نام او را بر زبان آورد تا زمانی که قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند آن گونه که از ظلم و ستم پر شده باشد.

گفت: پس گفتم: اعتراف کردم و می گویم دوستان آنان دوست خدا و دشمنان آنها دشمن خدا هستند و فرمانبرداری از آنان اطاعت از خداست و سرپیچی از دستور آن ها نافرمانی از خداست. و می گویم معراج راست است و پرسش در قبر راست است و بهشت و دوزخ راست است و صراط و میزان راست است و قیامت بدون شک خواهد آمد و همانا خداوند هر که را در گورهاست برخواهد انگیخت. و می گویم واجبات پس از ولایت عبارت است از نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر. پس محمد بن علی علیهما السلام فرمود: ای اباالقاسم، به خدا سوگند این دین خداوند است که برای بندگانش پسندیده است، پس بر آن استوار باش که خداوند در دنیا و آخرت تو را بر گفتار استوار در زندگی پایدار گرداند. 

مهدی Abbasi

درمان کسی که میترسد

درمان کسی که میترسد یا کمک میخواهد با آیات قرآن طبق حدیث روایت شده از امام صادق علیه السلام در کتاب خصال شیخ صدوق .

حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَمَاعَةٌ مِنْ مَشَایِخِنَا مِنْهُمْ أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ: عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‌ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ‌ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‌ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ‌ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ‌ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُکِرَ بِهِ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ‌ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ جَلَّ وَ تَقَدَّسَ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‌ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ‌ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ اسْمُهُ یَقُولُ بِعَقِبِهَا إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً فَعَسى‌ رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ‌ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ.

ترجمه تقریبی فارسی حدیث

حدیث شده امام ششم فرمود، شگفت دارم از کسی که میترسد از چهار چیز و بچهار چیز دیگر پناه نمیبرد، در شگفتم از کسی که از دشمن میترسد چرا پناه بقول خدا نمیبرد که میفرماید حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ (آیه 173 سوره آل عمران) چون شنیدم خدا دنبالش میفرماید: با نعمت و فضل خدا برگشتند، بدی به آنها نرسید، در شگفتم از کسی که اندوهناکست چرا پناه نمیبرد بگفتار خدا لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (آیه 87 سوره انبیاء) زیرا شنیدم خدا دنبال آن میفرماید در خواستش را بر آوردیم و از اندوه رهائیش دادیم و همچنین میرهانیم مؤمنان را، در شگفتم از کسی که گرفتار بد اندیش است چرا پناه نمیبرد بگفته خدا أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ ( آیه 44 سوره غافر )  چون شنیدم خدای بزرگ و پاک دنبالش میفرماید خدا او را از بدی هایی که درباره او اندیشه داشتند نگه داشت، در شگفتم از کسی که خواستار دنیا و آرامش آنست چرا پناه نمیبرد بگفته خدای تبارک و تعالی ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ (آیه 39 سوره کهف) زیرا شنیدم خدا دنبال آن میفرماید اگر چه میبینی اکنون دارائی و فرزند من از تو کمتر است، امید است خدا بهتر از باغ تو بمن بدهد؛ امید موجباتش است.

نام کتاب : الخصال نویسنده : الشیخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 218

مهدی Abbasi

زیارت عاشورا

زیارت عاشورا

رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ زَارَ اَلْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی یَوْمِ عَاشُورَاءَ مِنَ الْمُحَرَّمِ حَتَّى یَظَلَّ عِنْدَهُ بَاکِیاً لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ یَلْقَاهُ بِثَوَابِ أَلْفَیْ حِجَّةٍ وَ أَلْفَیْ عُمْرَةٍ وَ أَلْفَیْ غَزْوَةٍ ثَوَابُ کُلِّ غَزْوَةٍ وَ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ کَثَوَابِ مَنْ حَجَّ وَ اعْتَمَرَ وَ غَزَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَعَ اَلْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِینَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا لِمَنْ کَانَ فِی بَعِیدِ الْبِلاَدِ وَ أَقَاصِیهِ وَ لَمْ یُمْکِنْهُ الْمَصِیرُ إِلَیْهِ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ

روایت کرده محمدبن اسماعیل بن بزیع از صالح بن عقبه از پدرش از حضرت امام محمد باقر علیه السلام که فرمود هر که زیارت کند حسین بن علی علیهما السلام را در روز دهم محرم تا آنکه نزد قبر آن حضرت گریان شود ملاقات کند خدا را در روز قیامت با ثوابی مانند هزار حج و مانند هزار عمره و مانند هزار جهاد که ثواب آنها مثل ثواب کسی باشد که حج و عمره و جهاد کند در خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السلام راوی گفت گفتم فدایت شوم چه ثواب است از برای کسی که بوده باشد در شهرهای دور از کربلا و ممکن نباشد او را رفتن بسوی قبر آن حضرت در مثل این روز فرمود : 

مهدی Abbasi

لینوکس چیست و آیا واقعا امن است ؟

لینوکس چیست و آیا واقعا امن است ؟ برای چندین دهه گروه سیستم های عامل لینوکس به دلیل سادگی و کارایی خود تحسین متخصصان فناوری را برانگیخته است. این سیستم عامل برای اولین بار در اوایل دهه 1990 توسعه یافت و یک سیستم عامل کامپیوتری مانند ویندوز است به عنوان نرم افزاری که منابع سخت افزاری سیستم را کنترل می کند، یک انتخاب محبوب برای اجرای سرورهای وب است. بر خلاف ویندوز، لینوکس یک نرم افزار متن باز است، به این معنی که به صورت رایگان برای همه در دسترس است

امنیت لینوکس

هسته ای از حقیقت

لینوکس اساسا یک هسته است که یک جزء اصلی در یک سیستم عامل می باشد  که CPU  ،  حافظه و تجهیزات جانبی کامپیوتر را کنترل می کند اغلب در نظر گرفته می‌شود که دارای یک رابط کاربری پایه باشد – بدون  همه ویژگی های اضافی یا تزئینات جذاب کاربر محور - صرفاً به‌منظور کاربردی بودن طراحی شده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا درجه زیادی از کنترل سخت‌افزار خود را داشته باشند

قابل تنظیم و انعطاف پذیر

طرفداران سنتی لینوکس معتقدند که آن به دلیل وجود شِل یا پوسته و خط فرمان لینوکس ، روش بسیار ساده‌تری برای کنترل سخت‌افزار ارائه می‌دهد - خط فرمان لینوکس که به کاربران اجازه می‌دهد با تایپ دستورات در یک رابط متنی، رایانه‌های خود را کنترل کنند با این حال، نسخه های مدرن لینوکس دارای رابط های کاربری بسیار پیچیده تری هستند، به این معنی که نیازی به تعامل با خط فرمان سنتی  نیست شخصی سازی لینوکس نیز با استفاده از محیط های دسکتاپ مختلف امکان پذیر است . اگرچه سایر سیستم عامل ها معمولا دسکتاپ سفارشی دارند، بسیاری از آنها می توانند برای استفاده با لینوکس پذیرفته شوند

امنیت

از همان ابتدا، امنیت سنگ بنای سیستم عامل لینوکس بوده است. هر کاربر باید از دیگران جدا شود و یک رمز عبور و شناسه کاربری برای استفاده از لینوکس مورد نیاز است کاربران همچنین از حقوق دسترسی خودکار پایین تری برخوردارند، که باعث می شود با عدم دسترسی به طیف گسترده ای از فایل ها در رایانه، گسترش بدافزار را برای آنها سخت تر کند فرمت منبع باز همراه محیط‌های عملیاتی مختلف بسیار ، معماری‌های سیستم و مؤلفه‌های مختلف - مانند کلاینت‌های ایمیل مختلف - تهاجم بدافزار را همچنان دشوارتر می‌کند

بی نقص؟

لینوکس مزایای متعددی در زمینه امنیت دارد، اما هیچ سیستم عاملی کاملاً امن نیست. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر لینوکس با آن مواجه است، محبوبیت فزاینده آن است. سال‌ها، لینوکس عمدتاً توسط جمعیتی کوچک‌تر و فناوری محور استفاده می‌شد.  اکنون، استفاده روزافزون از آن، مشکل قدیمی کاربران بیشتر را که منجر به افزایش خطر هجوم بدافزار می‌شود، باز می‌کند بدافزارهایی در حال حاضر وجود دارند که مخصوص لینوکس طراحی شده اند برای نمونه باج افزار erebus یکی از آنهاست ، و بک دور Tsunami در چند سال اخیر مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرده است .

مهدی Abbasi

صلوات عصر جمعه

« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ »

و این صلوات در اکثر کتب مذکور است. چنان چه در جمال الأسبوع به دو سند از حضرت صادق (علیه السلام) روایت کرده و در یکی از این دو سند چنین روایت شده که بعد از نماز عصر روز جمعه، هفت مرتبه بخواند (1). و در روایت دیگر به این نحو است هر که بعد از عصر روز جمعه ده مرتبه این صلوات را بخواند قبل از آن که از وضع نماز بیرون رود، ملائکه تا همان وقت و ساعت جمعه دیگر بر او صلوات می فرستند (2).

و در سرائر از جامع بزنطی نقل کرده که ابوبصیر گفت از حضرت صادق (علیه السلام) شنیدم فرمودند: صلوات فرستادن بر پیغمبر (صلی الله علیه و اله و سلم) مساوی است با هفتاد حجّ و هر که بعد از عصر روز جمعه این صلوات را بخواند به اندازه ثواب اعمال جنّ و انس به او می دهند. کفعمی نیز همین حدیث را از جامع بزنطی نقل نموده و در فقه الرّضا (علیه السلام) مذکور است که هفت مرتبه باید خواند. همچنین روایت شیخ صدوق در کافی و علاء الدّین می باشد.

در جمال الأسبوع از حضرت صادق (علیه السلام) روایت کرده صلوات بر پیغمبر (صلی الله علیه و اله و سلم) بعد از عصر روز جمعه به این نحو است:

« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ ارْفَعْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الَّذِینَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهِیراً » (3).

  • 1. جمال الأسبوع / 446 - بحارالأنوار 87/90 - مستدرک الوسائل 6/93 ،ح 6510 .
  • 2. جمال الأسبوع / 445 - بحارالأنوار 87/90.
  • 3. جمال الأسبوع / 447 - مستدرک الوسائل 6/94 ، ح6511 .
مهدی Abbasi

مهدی خلیفه عباسی

محمّد بن سنان می گوید : یک سال قبل از اینکه حضرت موسی بن جعفر علیهما السّلام به عراق برود، خدمت ایشان رسیدم؛ پسرش امام رضا علیه السلام نیز در آنجا نشسته بود. حضرت کاظم علیه السلام نگاهی به من نموده و فرمود: محمّد! امسال مسافرتی در پیش داری! ناشکیبایی نکنی! عرض کردم: فدایت شوم چه پیش آمدی است؟ مرا نگران نمودی! فرمود: باید پیش این ستمگر ( منظور مهدی عباسی است ) بروم، ولی ناراحتی که موجب قتل یا زندان شود از طرف او و همچنین از جانب جانشینش ( موسی بن هادی ) نمی بینم. عرض کردم: بالاخره چه می شود؟ فرمود: خدا ستمکاران را گمراه می کند و آنچه بخواهد انجام خواهد داد.

عرض کردم: فدایت شوم! منظورت چیست؟ فرمود: هر کس حق این فرزند مرا از بین ببرد و منکر امامتش شود، مثل کسی است که پس از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به علی بن ابی طالب علیه السلام ستم کرده و منکر امامت آن جناب شده است. عرض کردم: به خدا قسم، اگر عمر من طولانی شود، حق او را ادا می کنم و به امامتش اقرار می نمایم. فرمود: راست می گویی محمّد! خداوند عمرت را طولانی خواهد کرد و حق فرزندم را ادا می کنی و به امامتش اقرار خواهی داشت و همچنین به امامت امام بعد از او! عرض کردم: امام پس از ایشان کیست؟ فرمود: فرزندش محمّد. گفتم در مقابل امر خدا تسلیم و راضیم.

  • منبع : کتاب الغیبة - نویسنده : الشیخ الطوسی جلد: 1  صفحه: 33

دعای حضرت در لحظه ورود بر مهدی عباسی

امْتَنَعْتُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِکَ وَ قُوَّتِکَ وَ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَ أَقُولُ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ

به قدرت و اراده خدا، اراده و قدرت تو را از خود باز می­دارم و به پروردگار سپیده ­دم پناه می­برم از شر همه مخلوقاتش و اینگونه می­گویم هر چه خدا بخواهد می­شود و هیچ توان و نیرویی نیست مگر به دست خداوند بلند مرتبه و عظیم.

بحار الأنوار - جلد۹۱  -  صفحه۳۱۴

مهدی Abbasi

حدیث ثقلین

حدیث تقلین

چون آخرین روز از ایّام تشریق فرا رسید، خداوند متعال سوره : « إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْح » را نازل فرمود [ پیامبر فرمود : ] خبر مرگم را دادند. سپس ندا در داد : « الصلاۀ جامعۀ » در مسجد « خیف ». پس مردم اجتماع کردند و آن حضرت حمد و ثنای خدا را به جا آورده، سپس فرمود: خداوند دل آن­کس را که سخن مرا بشنود و آن را در­یابد و آن را به کسانی برساند که از آن آگاهی ندارند، روشن گرداند! ( ای مردم ، حاضران به غایبان برسانند که ) چه بسا فقه­ دانی که فقیه نباشد و چه بسا فقیهی مطلبی را فهمیده ولی از مطالب دیگر غافل مانده باشد. 

سه چیز است که در قلب مرد مسلمان غل و غش بردار نیست: عمل خالصانه برای رضای خدا ، دریغ نکردن نصیحت از پیشوایان مسلمانان ، و همراه بودن با جمع ایشان ، زیرا فرمان رهبر، تمام جامعه اسلامی را در بر می­گیرد، مسلمانان با هم برادرند و خونشان باهم برابر. و در گرو عهدی هستند که ضعیف­ترین آن­ها با دیگران ببندد، و آن‌ها در برابر دشمنان‌شان یک گروه متحد (ید واحده) هستند. ای مردم، من آن دو شیء گران­سنگ را در میان شما بر جای می­گذارم.

گفتند: یا رسول الله، آن دو شیء گران­سنگ چه هستند؟ فرمود: کتاب خدا و عترت من اهل بیتم، زیرا خداوند لطیف خبیر مرا خبر داده که آن دو هرگز از یکدیگر جدا نمی­شوند تا اینکه همانند این دو انگشت من - و دو انگشت سبابه­اش را به هم چسباند - در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند و نمی­گویم مانند این دو انگشتم - و انگشت سبابه و میانه­اش را باهم جفت نمود - که این ( انگشت میانه ) بر آن ( انگشت سبابه ) برتری داشته باشد.

مهدی Abbasi

10 حدیث از امام رضا علیه السلام

10 حدیث از امام رضا علیه السلام - امام رضا علیه السلام : اَلتَّوَدُّدُ إلَی النّاسِ نِصفُ العَقلِ؛ مهربانی با مردم ، نیمی از خِرد است.

امام رضا علیه السلام

إنَّ اللّه َ یُبغِضُ القِیلَ وَالقالَ وإضاعَهَ المالِ وکَثرَهَ السُؤالِ؛ خداوند ، بگو مگو [و پُر حرفی] و ضایع کردن مال و خواهش بسیار (سماجت) را دشمن دارد. 

صَدیقُ کُلِّ امرِی ءٍ عَقلُهُ وعَدُوُّهُ جَهلُهُ؛ دوست هر کس ، خِرد او و دشمن هرکس ، نادانیِ اوست .

إنَّ الَّذی یَطلُبُ مِن فَضلٍ یَکُفُّ بِهِ عِیالَهُ أعظَمُ أجرا مِنَ المُجاهِدِ فی سَبیلِ اللّه ِ؛ کسی که در جستجوی روزیِ بیشتر کوشد تا نانخورِ خود را کفایت رساند ، مزدش از مجاهد در راه خدا بزرگ تر است. 

اَلسَّخِیُّ یَأکُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِیَأکُلوا مِن طَعامِهِ وَالبَخیلُ لایَأکُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِئَّلاّ یَأکُلُوا مِن طَعامِهِ؛ سخاوتمند از خوراک مردم بخورد تا مردم از خوراکش بخورند ، و بخیل از خوراک مردم نخورَد تا از خوراکش نخورند.

عَونُکَ لِلضَّعیفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقَهِ؛ یاریِ تو به ناتوان ، از بهترینِ صدقه هاست.

مهدی Abbasi

چراغ قوه Flashlight

چراغ قوه ( که در زبان پهلوی برق دستی ، چراغ دستی ، چراغ مشتی گفته می‌شود ) وسیله نورافکن قابل حملی است که قادر است با استفاده از یک لامپ رشته‌ای یا یک یا چند لامپ دیود نورافشان (LED) نوری را از خود ساطع کند. در فرهنگ دهخدا چراغ قـوهِ اینگونه تعریف گردیده : چراغی که به وسیلهٔ قوه برق ( باتری ) روشن شود.

چراغ قوه

امروزه چراغ قوه های شارژی نیز موجود است. چراغ دستی کوچکی که به وسیله باتری های کوچک روشن شود. اگر چه این دستگاه طرحی نسبتاً ساده را دارد ولی تا قرن نوزدهم میلادی به خاطر اختراع نشدن باتری و لامپ اختراع نشده بود.

چراغ قوه به انگلیسی Flashlight میشود. همچنین به این وسیله در اصطلاح چراغ شارژی هم گفته میشود. Olight نیز نام چراغی می باشد که به قویترین چراغ قوه دنیا معروف است. 

مهدی Abbasi

مهدی به چه معناست ؟

مهدی یعنی کسی که هدایت شده است. مرور روایات روشن می کند که این لقب به دو دلیل برای امام دوازدهم انتخاب شده است.

به چه معناست

دلیل اول این که آن حضرت به سوی امری هدایت می شود که دیگران نسبت به آن گمراه هستند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام چنین آمده است : 

«إنّما سُمِّیَ القائمُ مَهدیّاً لأنّه یُهدیَ إلیَ أمرٍ مَضلوُلٍ عَنهُ؛ (بحارالانوار ، ج51، باب اسمائه والقابه، ح 7، ص 30.)

بدین جهت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف مهدی نام گرفته است که هدایت به حقیقتی می نماید که مردم از آن گمراه شده اند».

دلیل دوم در نام گرفتنِ حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به مهدی ، این است که آن حضرت به هر امر پنهانی، هدایت می شود. 

مهدی Abbasi